Parintele Josiah Trenham de la Biserica Ortodoxa Sf. Andrei din California – SUA a tinut o conferinta la Biserica Ortodoxa Sf. Barnaba din Costa Mesa California despre ce a insemnat ruptura catolicilor si despre cat de mare impact a avut aceasta separare asupra Bisericii. Pr. Josiah este un protestant convertit si face parte din Arhiepiscopia Crestina Ortodoxa Antiohiana a Americii de Nord care este singura jurisdictie a Bisericii Antiohiei din SUA si Canada cu jurisdictie exclusiva asupra credinciosilor ortodocsi antiohieni din aceste tari.

Parintele enumera in primul rand pierderile suferite de crestini prin ruperea papistilor: pierderea (prin diminuarea interesului si a legaturii cu) sfintilor din vest, pierderea mostenirii comune (limbaj, slujbe, arta etc).

Parintele mentioneaza mai apoi schimbarile survenite in randul Bisericii Catolice, schimbari care cu greu pot fi urmarite si analizate din cauza dinamicii. Daca in vremea rupturii si imediat dupa, ortodocsii tineau constant liste cu erorile si abaterile care au dus la ruptura latinilor (asa numitele Liste Bizantine), in ultimul timp ar fi nevoie de noi si noi astfel de liste, poate una doar cu ereziile introduse de catolici in secolul XX.

Una dintre surprizele pentru ortodoxul contemporan obisnuit cu laxitatea si deschiderea Bisericii Catolice din prezent este atitudinea tipica de agresivitate fata de ortodocsi timp de 7 secole (de la ruptura pana in secolul XX) . Bineinteles, parintele probabil nu ii include la surprinsi pe romani, care cu greu vor uita actele de „dragoste crestineasca” ale generalului von Bukow.

Analiza Parintelui Josiah ajunge pana in ziua de astazi, parintele fiind un profund cunoscator al lumii catolice si un apologet iscusit, avand in vedere istoria personala de pastor protestant convertit la ortodoxie. Discursul nu este insa doar unul de condamnare, parintele enumerand si partile bune pastrate de catolici in ziua de astazi, cum ar fi actiunile sociale, spitalele si apararea valorilor crestine in cadrul societatii (familia traditionala, lupta impotriva avortului). Din pacate insa parintele nu abordeaza deloc raul pe care catolicii il fac crestinismului prin protejarea episcopilor si preotilor pedofili si a impactului pe care aceste scandaluri repetate le au in SUA mai ales, chestiunea ramanand o problema fara solutie. De asemenea, un topic neatins deloc este Banca Vaticanului, una dintre putinele banci in prezent neauditate si implicata in multe scandaluri si ilegalitati, toate acoperite insa din pacate de tutela statului Vatican.

Printre momentele picante ale conferintei Pr. Josiah este si o discutie cu privire la profetia de la Fatima conform careia Rusia se va intoarce la catolicism. In 2017 s-au implinit 100 de ani de la asa-numitele „profetii de la Fatima. Una dintre profetii cu privire la Rusia, care tocmai fusese ocupata de bolsevici si anunta ca dupa o perioada de suferinta, Rusia „se va converti in masa” (adica la catolicism – asa au inteles si au interpretat catolicii). Parintele, ca tanar preot, tinea legatura cu cativa catolici care erau devotati „credinciosi” in Fatima. Printre catolicii cu care a discutat, a fost si Duarte Pio, un pretendent la tronul regal al Portugaliei. Cum Fatima este in Portugalia, parintele Josiah l-a intrebat daca el chiar crede profetia cu privire la Rusia, pentru ca pentru orice ortodox, aceasta speranta a catolicilor este desarta. Acesta i-a raspuns: am avut discutii personale cu una dintre fete (cele 3 fete care au avut viziunile) si am intrebat-o (printr-o scrosoare) cu privire la Rusia iar aceasta mi-a raspuns ca dupa intelegerea ei profetia nu se referea ca Rusia va deveni catolica ci ca Rusia se va intoarce la credinta ei dinainte de venirea bolsevicilor, adica la ortodoxie. Din pacate, don Duarte nu a facut publica aceasta scrisoare pentru a elimina aspiratiile conquistadorice ale catolicilor care se vad deja stapanind Rusia. Nu doar ca „profetia” este amuzanta prin duplicitatea si sensurile multiple care pot fi interpretate, dar mai ales duplicitatea unui monarh catolic ne arata inca o data lipsa de dragoste pentru adevar si aroganta catolicilor care se ancoreaza in greseli si nu se leapada de ele chiar cand acestea sunt evidente si chiar cand impactul nu ar fi unul major. Sa nu utiam ca nu toti catolicii au evlavie si cred in „fenomenul Fatima”, iar acceptarea ca profetia se refera la revenirea rusilor la ortodoxie nu ar face decat sa confirme (pentru creduli) autenticitatea profetiilor, de vreme ce aceasta deja s-a intamplat.